mandag 14. mai 2012

Rabarbra


Jeg fikk mange spørsmål om rabarbra på dugnaden på søndag.  Det er tydelig at mange vil ha det.  Rabarbra er veldig lett å dyrke, og hvis du fortsetter å skjære  kan du høste nye spede stilker langt utover sommeren.  Gamle stilker inneholder for mye garvesyre til at det er tilrådelig å spise dem.  De  vanligste rabarbraslagene har rød/rosa stilker som er grønne inni.  Såkalt jordbærrabarbra har stilk som er rød hele veien gjennom.  Det gir fantastisk fin farge på saft og suppe.  I tillegg har denne typen rabarbra litt svakere vekst, noe som kan være en stor fordel i en parsellhage på 5 kvadrat.  Jordbærrabarbra er nesten umulig å få tak i, men jeg tror jeg har fått napp hos Genressurssenteret.  Håper å kunne tilby noen planter i slutten av uka.

4 kommentarer:

  1. Så bra! Jeg var ikke en av de som spurte, men har også tenkt mye på rabarbra!

    SvarSlett
  2. Fett! Har også tenkt på rabarbra, og det at man kan høste flere ganger utover sommeren lover godt :)

    SvarSlett
  3. oi, så fint, jeg har også kjempelyst på rabarbra på min flekk :)

    SvarSlett